Pages

Monday, January 6, 2014

Sweet-20 'Antara Cinta dan Harapan'

Assalammualaikum

16 NOVEMBER 1993

Lahirnya seorang anak perempuan Puan ibu Norhayati dan Encik ayah Yusof.  Nama diberi Wahidah yang bermaksud satu/tunggal.  Patutlah perangai macam tersangatlah pelik dan sukar untuk ditafsir dan difaham.  Padan muka encik JM.
 

30 hari 
Encik JM? Siapakah? Oh ya! Encik JM singkatan kepada Jejaka Misteri.  Disebabkan Wa sendiri tak tahu siapa jodoh Wa, maka Wa gelarkan si dia tu Encik JM. (tak ada orang pun)

Apa yang dapat selama 20 tahun ni, Wa bersyukur sangat. Alhamdulillah.  Apa yang ada disekililing Wa, terima dengan redha.  Sesungguhnya, perancangan Allah s.w.t itu sangat hebat dan indah.

Datangnya satu persatu ujian, itu tanda Dia sayang kepada kita.  Hanya orang yang betul-betul sabar dan tabah akan memperolehi kebahagiaan.  Itu janji-Nya.





Wa sedar, memasukki alam 20-an itu menandakan bahawa kematian itu hampir.  Wa juga insan biasa yang inginkan kebahagiaan bersama seorang insan yang digelar suami, untuk sama-sama bimbing kearah kebaikkan dan jalan yang diredhai-Nya.

Sepanjang hidup, Wa akui banyak buat dosa.  Satu persatu Wa cuba memperbaiki.  Alhamdulillah, kesedaran ini telah diberi awal.

Wa cuba hentikan permainan cinta.  ‘couple?’.  Memang ‘couple’ itu indah.  Perasaan itu indah-indah belaka.  Perasaan ketika itu hanya mahu berseronok.  Terasa disayang, terasa diberi perhatian.  Satu perkara yang Wa pernah menangis. “Ya Allah, mujur aku ‘couple’ dulu-dulu tetapkan pendirian untuk tidak bersentuhan walau pegang tangan sekalipun”. 



tutup mata ke buka mata? -__-"

Apa sahaja yang tinggal untuk bakal suami nanti jika semuanya telah diberikan kepada orang yang bukan halal bagi kita?.  Adalah lebih baik hentikkan perbuatan yang tak elok ini.
Sekiranya mahu jodoh kita orang yang baik-baik, maka perilaku kita juga harus baik-baik.  Tapi sekiranya kita dah melakukan kesalahan, bertaubatlah dan perbaiki diri. ^_^

Perasaan itu fitrah.  Wa memilih untuk bercinta selepas nikah.  Sebab itu, Wa cuba tahan dan pendam perasaan ini.  Terlalu banyak dugaan.  Syaitan juga ketika ini mengganggu kita.  Kuatkan iman, kuatkan pendirian.

Kalau dulu boleh cakap 10 tahun lagi. Sekarang lebih kurang 3 atau 4 tahun lagi. Ppssstt, lagi cepat lagi bagus. ^_^

Kini Wa buka je borang permohonan dan akan ‘hold’ semua permohonan sehingga Wa buat Istikharah.  Maafkan Wa sekiranya Wa dah buat orang menaruh harapan.

Beri Wa masa untuk habiskan diploma Wa dan bahagiakan kedua-dua orang tua Wa, barulah Wa akan fokus kepada arah ‘itu’.


"Atur baik-baik nak, sekali tersasar menyesal seumur hidup."

p/s :  ‘Cinta‘ tak akan pernah hadir dalam hidup Wa selagi tiada lafaz akad nikah.  Cinta kepada Dia itu sudah pasti ^_^

No comments:

Post a Comment